Tuesday 22 November 2011

.mana lebih teruk? tahu masanya atau menanti masanya?.


I'm ready.
Yes I am!
37weeks 4 days.
Maksudnya 3hari lagi kandungan ni nak mencecah 38minggu.
Tapi baby still breech. 

Hari ni check-up di Hospital Ipoh.
Doc kasi 2 pilihan.
ECV atau C-zer... n i go for ECV... even doc cakap 50-50 je prosedur ni berjaya.

"Baby u tak besar sangat. Just nice. So i rasa kita ley cuba untuk pusingkan dia."
"Cukup 38minggu, we proceed. Tak boleh tunggu lama lagi."
"If berjaya, u boleh balik dan tunggu bersalin biasa. Kalau tak, kita terpaksa operate u."
"Ada chances juga untuk baby lemas waktu proses ni."


Dan aku tak punya banyak masa untuk berfikir.
Walaupun banyak aku dengar cerita teknik ECV ni memang sakit, tapi, tak salah kalau kita usaha mencuba and berkorban sebelum terus tawakal kan?

So lusa aku kena serah diri kat hospital.
Doc akan ambil sampel apa yang patut.
Then dia kan cucuk ubat untuk rilexkan rahim.

Semoga Allah permudahkan urusan dan kuatkan semangat aku.
Amin.

Apa itu ECV?

ECV - External Cephalic Version ialah satu kaedah yang digunakan untuk memusingkan kedudukan bayi yang songsang pada kedudukan yang sepatutnya supaya boleh bersalin normal.
ECV hanya boleh dibuat pada kandungan songsang yang tidak mempunyai komplikasi. ECV hanya boleh dilakukan oleh senior doktor dalam bidang O&G yang bertauliah sahaja, dibantu oleh beberapa peralatan dan sepatutnya dibuat di hospital yang mempunyai kelengkapan/persediaan pembedahan ceasearean (jika perkara tidak diingini berlaku).

Ini kerana ECV boleh menyebabkan APH atau pendarahan waktu mengandung kerana pelbagai sebab antaranya abruptio placenta atau uri tertanggal samaada sepenuhnya atau sebahagian yg merupakan insiden yg bahaya yg patut dielakkan. Bayi juga kemungkinan terbelit dengan tali pusatnya sendiri. disebabkan faktor inilah doktor akan membuat ECV dengan pemerhatian yang teliti menggunakan kaedah scan dan memerhati pergerakan jantung bayi menggunakan CTG. usia kandungan juga kena tepat iaitu pada minggu ke 36 atau lebih supaya jika sesuatu berlaku bayi tersebut boleh dilahirkan segera dan tidak timbul masalah tidak cukup bulan. Jangan sesekali mendapatkan khidmat bidan kampung, keputusan yang realistik dan bijak harus diambil bagi memastikan keselamatan ibu dan lebih2 lagi bayi.

Sebelum melalui prosedur ini biasanya pakar obstetrik akan melakukan pemeriksaan dan penilaian bagi memastikan kandungan tersebut telah memenuhi kriteria yang membolehkan prosedur itu dijalankan. Namun, kaedah ini mesti dilakukan oleh profesional yang terlatih dengan kaedah ini, dan harus dilakukan berdekatan dengan kemudahan kecemasan supaya pembedahan kecemasan atau seasarean dapat dilakukan jika perlu. Mesin CTG atau cardiotocograph iaitu mesin untuk melihat corak aktiviti jantung perlu bagi memantau pegerakan jantung bayi samaada normal atau sebaliknya disamping mesin ultrasound bagi melihat kedudukan bayi dan menentukan corak pusingan samaada pusing mengikut arah jam atau lawan jam. selalunya prosedur ini tidak menganbil masa yang lama paling kurang dalam 15 minit, dan dilakukan secara memusing sedikit demi sedikit. Kebiasaanya, selepas melakukan ECV, 'pesakit' akan ditahan diwad paling lama untuk satu hari bagi memantau pergerakan jantung bayi dan merehatkan si ibu itu sendiri.

Adalah disarankan kepada bakal2 ibu yg mengandung songsang agar melakukan banyak senaman seperti kedudukan sewaktu sujud dalam solat. Senaman ini juga dikenali sebagai kaedah postural(knee-chest position -posisi sujud). Walaupun ada kajian mengatakan kaedah ini tidak memberi kesan terhadap kandungan, tidak salah kalau mencuba, mana tahu dengan keizinan Allah bayi dapat berpusing.....

2 comments:

  1. hi..salam kenal..semoga selamat semuanya..=)

    ReplyDelete
  2. hye fiezaliesa..salam kenal juga..
    ;)
    amin amin. tq!

    ReplyDelete