Friday 28 October 2011

.kisah pundi kencing.


hari ni aku MC lagi.
mesti orang kat opis akan cakap "MC lagi...asek MC je Finas tu.."
Y_______Y
apa nak buat. dah doktor kasi aku MC. huhu

pagi semalam aku dah mula rasa lain kat bahagian bawah perut. sebelah kiri.
then bila jalan je, rasa sakit.
so tabuley la nak jalan-jalan ala lumba jalan 100meter kan...
macam jalan orang dalam pantang pon ada.
sebenarnya sakit tu terasa sejak tido malam tu.
bila nak gerak, Tuhan je yang tahu sakitnya macam mana.

mulanya aku fikir ni mungkin efek lepas mak bidan urut perut aku 2hari sebelum tu
lepas kena urut, malam u memang mengerang je laaa.
kami laki bini pun tak sangka yang mak bidan nak picit-picit perut aku yang dah membuntal ni.
asalnya kitorang jumpa dia sebab nak ambil air & minyak selusuh je.
tapi disebabkan kedudukan anak aku breech, jadi mak bidan mintak aku baring sekejap.
huhu

bila gitau hubby yang perut aku sakit, dia memang dah risau gila.
dia ajak aku gi cek and tengok baby ok ke tak.
sebab sebelum ni doktor memang dah larang kitorang mengurut untuk betulkan kandungan baby.
takut baby terbelit tali pusat atau uri tertanggal.
tambah plak, sebelum ini aku ada masalah uri di bawah.
bila bagitau mak mertua, dia lagilaa risau!
mak mertua aku ni memang jenis yang caring sikit.
sampaikan kalau dapat panggilan dari hubby pon dia dah menggelabah.
takut hubby kol tu sebab nak gitau apa-apa dah jadi pada aku.
mak....mak....^____^
kalau dia tau hubby tinggalkan aku sorang-sorang kat umah, dia akan cepat-cepat tanya aku, nak datang umah temankan aku.

eh..dah melalut pulak.
berbalik ke cerita asal. hehe

petang semalam, bila balik keje, hubby dah setia menanti kat rumah.
aku pun berlagak macam takde apa-apa yg jadi.
kononnya nak tunjuk macho laa tak sakit.
huhu. tapi cara jalan aku tak dapat nak sembunyikan yang aku memang tengah menahan sakit.
rasanya macam ada apendixxxx yang nak pecah kat perot korang. (aku pun xtau rasa sakit apendix camne sebenarnya..hehe)

lepas kau memaksa, aku terpaksa, aku pon setuju je la dengan paksaan incek hubby untuk ke klinik.
huhu.
masa tu memang keadaan aku makin teruk.
jalan pun dah tertunduk-tunduk sebab sakit yang amat.

doc benggali yang check aku pon macam biasa jalankan tugas dia.
dia tekan-tekan perut aku ni sampai keliling pinggang sebab nak pastikan pont-point mana yang buat aku sakit sangat.
mulanya dia suspek aku alami simptom awal nak beranak.
tapi disebabkan aku takde sakit pingang, takde lendir atau bleeding, jadi reason tu takley pakai.
tapi bila dia tekan bahagian kiri bawah perot aku ni, aku menjerit.

"bahagian ni adalah bahagian pundi kencing. jadi saya kan periksa bhgian ini. mungkin sumting yang sebabkan pundi kencing u sakit"
selepas berbaring, doc tu scan keadaan baby.
baby still breech. kepala ke atas, dan punggungnya.....hurmm.....
"punggung baby ada di sini...jadi mungkin ada sedikit pressure pada pundi kencing u sebab dia menekan dan mengeras di situ."
ohh..baby ni nakal laa..napela pegi landing kat pundi tencing mummy lak...huhu

"berat baby  berapa ye doc?" babah ni suka benar nak tawu berat baby..mummy tawu la babah nak anak gebu-gebu cam mummy kan? hehhehe

"sudaaa 2kg..keadaan lain semua ok ;) "

tapi malam tadi kami tak dapat juga nak tengok jantina baby sebab dia duduk menonggek macam tu. haiii laa baby..

lepas scan, aku kena buat pemeriksaan air kencing pulak.
resultnya...air kencing yang tersangat kotor!
terlalu banyak kuman dan wujud protein dalam urine aku.
itu lagi satu punca kenapa pundi kencing aku sakit sangat hari tu.
solutionnya, aku kena minum lebey banyak air masak dan diberi antibiotik.

memang banyak dugaan mengandung ni.
aku terbayang macam mana la mak aku mengandungkan aku dulu.
mesti lagi banyak ragam aku.
huhu.. tak sabar nak balik kampung jumpa mak. huhu
dengan keadaan anak yang songsang ni, aku n suami still berdoa semoga baby akan segera pusing kepada kedudukan sepatutnya dan lock dalam masa terdekat ni.
air  mata takyah nak cakap laa.
maklumlaa anak first, takut sangat bila doc cakap if baby tak pusing  jugak, c-zer adalah jln terakhir.
(~____~)
tadi mesej incek hubby, dia cakap " InsyaAllah, kita jangan berhenti doa. Hari tu masalah uri pun sama kan? Last-last uri naik sendiri dengan izin-Nya. Luv both of u.."

....mummy n baby luv u too...

No comments:

Post a Comment